søndag 27. november 2011

Endelig i Kristiansand :-)

Etter nedturen på fredag ble det en overraskende opptur...hehe..og ikke minst hjemtur :-) Ei av intensivsykepleierne (Randi) så nok skuffelsen i øyene mine når jeg fikk beskjed om at flyet var avlyst så ho ringte rundt og styra på og fikk en ambulanse til å snu fra Tvedestrand og kjøre tilbake til Oslo og hente oss, så da ble det ambulansebil på oss isteden. Helt greit :-) Så klokka 3 ca var vi på vei til Kristiansand. Lillegutt oppførte seg eksemplarisk og sov så og si hele veien...han er så grei den gutten ;-)

Når vi kom frem til Kristiansand fikk vi hilst på en av sykepleierne som jobber på nyfødtintensiven og som skulle være en av kontaktpersonene våre. Vi ble vist litt rundt på avdelingen. De viste meg også foreldrerommet hvor jeg egentlig skulle sove men siden rommet var ganske så stusselig bestemte jeg meg heller for å bo hjemme og heller pendle litt. Er kjempeglad for at jeg valgte det!! Selv om det blir endel frem og tilbake i løpet av en dag så er det deilig å endelig, etter 6 uker, sove i egen seng og bo i et ordentlig hus med tinga og familien min rundt meg....ganske lei av sykehus nå ja...og ikke minst det å bo i en koffert.

Lillegutt bor jo på sykehuset da så vi er der borte så ofte vi kan. Jeg ammer fortsatt så hver 3.time er jeg bortom og så blir det gjerne 1-2 timer på besøk hver gang og så en svipptur hjem for å dusje, spise, leke med lillegutt, slappe av, gjøre ærend, pumpe meg osv...så tida FLYR!

Tilstanden til lillegutt er stabil og ganske så bra. Han faller endel i oksygenmetning når han sover tungt..så de legger han noen timer på cpap om natta. Ellers ligger han som regel fint i metninga. CRP'en er nede i 11 nå og tirsdag er siste dag med antibiotika så da håper jeg han er kvitt infeksjonen...hvis det var en infeksjon da, de vet jo ikke helt sikkert om det var det eller ikke.

Han sliter i ny og ne med pusten og inndragninger i lungene som jeg skrev i forrige innlegg, vi får se hva legene finner ut her eller om det rett og slett er noe han må vokse av seg. Ellers virker det som vi kan "låne" han me oss hjem på dagtid om ikke så lenge. At vi rett og slett henter han på morgenen, har han hjemme hele dagen og leverer han når vi skal legge oss på kvelden...de har et prosjekt som heter "Tidlig hjem" som består av et team med sykepleiere og leger som følger oss opp dersom vi ønsker oss hjem tidlig, og DET ønsker vi oss veldig. Hadde vært utrolig deilig å kunne hatt han hjemme på dagtid og sluppet all pendlingen...så håper det ikke blir så lenge før vi kan prøve det.

Han har forresten blitt mye våknere de siste dagene, kvikkere og flinkere å spise også :-) Han klarer fortsatt ikke spise hele måltider fra meg (gjort det kun 1 gang) så istedenfor å drive å sonde halve måltider hver gang så har vi begynt med flaske ved siden av og han imponerer stadig, igår og idag har han så og si spist alt selv enten fra pupp eller flaske :-) Fikk kun et halvt måltid på sonde nå på kvelden for da er han ofte veldig trøtt og ikke så interessert i mat. Litt sonding må vi nok regne med uansett men det er greit, man skal ikke presse slike barn heller, viktig at de ikke sliter seg ut og mest av alt, at de ikke får et negativt forhold til å spise.

Men syns dette går kjempebra og er veldig happy nå selvom dagene er hektiske :-)

4 kommentarer:

  1. Åh, så bra at dere endelig kom dere til Kristiansand! Det må være deilig for dere alle, særlig deg Sally som har vært så lenge borte fra lillegutt og mannen :)

    Kos dere masse! ;D

    SvarSlett
  2. Det var mange gode nyheter. Så flott at det er sånn framgang. Gleder meg vanvittig mye til å få hilse på:-) Ha en strålende dag!

    SvarSlett
  3. Hei! Så godt at dere er nærmere hjemme. Og når lillegutt er klar, blir det supert for dere å komme helt hjem. Hjemme er alltid best. Selv om det er slitsomt hjemme også med pumping, sonding, "flasking" og amming på en gang, er det helt annerledes når man har styringen på alt selv. Vi kunne slutte med sonde et par uke etter hjemkomst. Det er mye lettere å øve på spising under rolige omstendigheter hjemme:-)Synes det er rørende og koselig å lese bloggen din, både om opp- og nedturer. Har vært igjennom mye av det samme selv. Ha ei så fin adventstid som dere kan- omstendighetene tatt i betrakting! :-)

    SvarSlett
  4. så koselig å komme inn på bloggen din å nå lese at dere har kommet hjem så utrolig stas:)

    vi skal ikke inn på riksen før i januar vi

    SvarSlett