torsdag 27. oktober 2011

Jordmor-time

Var hos jordmor idag og alt ser bra ut med både urin og blodtrykk og symfosemål :-)
Gikk gjennom ønskebrevet mitt og fikk spurt noen spørsmål, nå er egentlig alt rundt fødsel avklart så godt som det kan la seg gjøre, deilig :-)

Hun forsikret meg om at denne fødselen skulle gå mye bedre enn første og at jeg både skulle ha egen jordmor, rom med badekar, tilgang på epidural og få god informasjon underveis.

Hun sa de måtte koble meg opp til noe måleinstrumenter når jeg var over 3-4 cm men at frem til dette kunne jeg sitte i badekar, hun sa at på unge nr 2 gikk det uansett aldri så lang tid fra man var 4 cm til full åpning og at hvis det tok lang tid likevel så skulle jeg få epidural. De kom til å feste en elktrode på hodet til ungen når han var på vei ut for å kunne måle hjerterytmen hans da også...jeg spurte om det gjorde vondt for ungen og da sa hun at det gjorde sikkert litt vondt men ikke mye og man festa det i overhuden. Dakar lille...

Når ungen kommer ut så var det vanlige at de pustet fint og greit selv og var fine i formen en god stund, kanskje flere dager, før de ble blåaktige og trengte medisiner. Mest sannsynlig får jeg ha han hos meg ihvertfall noen minutter rett etter fødselen før de tar han med til nyfødtintensiven og undersøker han. Så blir jeg trillet inn dit etter 1-2 timer.

De sa videre at når jeg tror fødselen er igang var det bare å komme ned og få målt om det var rier eller ikke så jeg kan få ringt sambo så han får hevet seg i bilen og kommet. Om han ikke rakk det så kunne jeg få inn f.eks ei søster eller noe...kan jo være at hvis det passer for en av søstrene kan de komme å være med meg frem til sambo kommer.

Jada, er ikke urolig igrunn, tror dette skal gå bra :-)

1 kommentar:

  1. Så godt å høre at du blir tatt så godt vare på og at du får svar på alt du lurer på:-) Herlig å høre at alt står bra til, så får vi bare håpe han ikke drøyer så altfor lenge med å melde sin ankomst siden du begynner å bli ganske utålmodig, hehe.
    Er så herlig at du er så avslappet i forhold til alt, det hjelper lille Samuel masse at ikke du er stresset! Og sånn elektrode på hodet, det hadde Alise også under fødselen, for hun hadde jo bæsjet i fostervannet så da måtte de følge litt ekstra med. Så hun hadde noen bittesmå 'kloremerker' der hvor den hadde sitte. Jeg tror igrunn ikke det er så vondt for dem, det er nok vondere å bli trykket og presset 'flat' tenker jeg.
    Lykke til med siste innspurt før du har Samuel i armene dine. God klem!

    SvarSlett