tirsdag 25. oktober 2011

2 uker til termin og ny kontroll

Hei hei!

Idag er det akkurat 2 uker til termin :-) Har nettopp vært på kontroll hos Halvor (husker ikke etternavnet) og det gikk jo fint. Han sa at alt så bra ut og at han ikke var helt enig i at det var en transposisjon av karene, ihvertfall ikke en vanlig transposisjon. Han sa at det derimot så ut som det ble pumpet noe ut fra det høyre hjertekammeret også og at hvis han hadde rett i det så var det en fordel for lillegutt. Ikke sikkert jeg gjengir det han sa helt korrekt her, er mye medisinske greier som jeg ikke skjønner helt men det viktigste jeg fikk ut av samtalen var ihvertfall at det kunne være at diagnosen er hakket bedre enn man trodde i begynnelsen. MEN, det er alltid et men....ingenting er sikkert før lille kommer ut, først da kan de fastslå diagnosen og hvordan operasjonen skal utføres.

Ellers forsøkte han seg på en vektestimering men den virket ikke helt riktig ettersom han kom frem til at lille veier ca 2,5-2,6 nå....som er det de estimerte han til for ca 3-4 uker siden...så jeg tror egentlig det er feil, tror han er minst 2,7 nå. Men saken var den at de la ikke så mye vekt på dette siden alt tydet på at lille vokser som han skal og trives i magen :-) Han sa også at hjertebarn ofte er litt mindre enn andre barn og det kunne forklare at han var litt liten.

Fikk også vite at vanligvis blir man igangsatt bare noen få dager over termin og MAX 1 uke over termin. Greit å vite hva man kan forholde seg til...han sa nemlig at å gå over termin alltid ses som en liten risiko og dermed ville de ikke utsette babyen min for den risikoen siden dette allerede er en "risikofødsel"....så da får vi se da, håper han kommer på termindagen :-) Hodet var forresten festa nå så det er jo bra.

Etterpå tok jeg en CTG, kontroll av hjertefrekvensen og den så fin ut, lillegutt hadde nok en lur i magen da så ikke så mye action men jeg kjenner nok av spark og bevegelse til daglig så jeg er overbevist om at han har det fint der inne.

Ny time fikk jeg på mandag neste uke, da skal jeg først til CTG og så til ultralydkontroll igjen. På torsdag om to dager skal jeg til jordmor på vanlige kontroller (blodtrykk, urinprøve, symfosemål osv) og en gjennomgang av fødselen. Føler meg godt tatt vare på, de er flinke å følge opp her :-)

Ellers bor jeg jo på pasienthotellet om dagen, flytta inn her forrige tirsdag og trives veldig godt. Gode senger, fine rom  og veldig greit med trikken som stopper rett utenfor. Maten er jo så som så, veldig sykehusaktig men brødmaten er jo god og det er jo fint å få servert alle måltider også.
Er veldig heldig med at jeg har både søstre og venner boende her så føler ikke meg alene i det hele tatt, alltid noen å møte og planer både med den ene og den andre :-) Og siden  jeg nå har fått symaskina min på rommet så går det jo ikke an å kjede seg :-P

Var i Kongsberg i helga og bodde hos Jenny og co og møtte igjen sambo og lillegutt- veldig koselig!! Lillegutt reagerte endel da med sinneutbrudd og klenging og sutring og mye rart men det er vel naturlig når jeg har vært borte fra han så lenge. Mann og barn kommer på besøk igjen på fredag til søndag. 3000 kroner kosta det med flybilletter for begge to og overnatting her på hotellet, så det blir jo dyrt i lengden dette, så håper sånn sett at Samuel kommer snart for da får sambo nemlig endel av utgiftene dekket av Nav. Skal avtale et møte med kontaktsykepleieren vår Sissel Sancho snart og forhøre meg litt mer om hvordan vi ordner alle slike praktiske ting og økonomigreier....mye å sette seg inn i rent praktisk for å få dette pusslespillet til å gå opp nemlig. Hadde vært enklere om dette var vårt første barn, nå må nok sambo pendle slik at storebror får en grei hverdag han også...jaja, går nok bra :-)


Da er det siste innspurt- kan bli fødsel når som helst fremover nå...:-)

1 kommentar:

  1. En kjempe fin mage :-) Var jo egentlig en liten god nyhet dette her da. Sender mange tanker og positiv energi til dere. Tenkt masse på dere <3

    SvarSlett