torsdag 12. januar 2012

Etterlatt-samtale og hva som skjedde den 29-30.des

Igår var vi tilbake til sykehuset for å snakke om den forferdelige kvelden alt gikk galt for vår lille Samuel.

Overlegen, hjertelegen, en annen lege, en anestesilege og kontaktsykepleieren var der. To av de hadde vært med på gjenopplivinga.

Jeg gråt omtrent fra det sekund jeg kom inn på rommet til jeg gikk ut igjen. Det var tøft å se de igjen og snakke om hvordan gutten vår døde. Jeg hadde grudd meg til denne dagen...men samtidig godt å bli ferdig med det.

Dødsårsaken var den at det gjenværende venstre-hjertekammer ikke hadde maktet mer og sluttet å pumpe. Hva som hadde foranledet til dette var litt usikkert men de mente at det var mest sannsynlig at hjertet og kroppen til Samuel hadde "kompansert" lenge og tilsynelatende virket fin men at hjertet var mere slitent enn man hadde visst om. Så når det kom en liten ekstra belastning i form av litt grining så orket ikke hjertet mer.

Vi fikk vite at det sannsynligvis hadde blitt det samme utfallet om han hadde bodd på sykehus..godt å høre det men samtidig, hvem vet...

Mange spørsmål man aldri vil få svar på, hvis ditt og hvis datt....det er så lite konstruktivt og gjør bare ting verre.

Noen dager er forferdelig tunge, andre dager går det "greit"...

men her er ihvertfall det som skjedde den fatale kvelden 30.des:

Jeg våknet om morgenen og fikk en følelse av at iløpet av denne dagen kom det til å skje noe forferdelig med Samuel. Jeg skjøv tanken fra meg siden jeg ikke hadde noen grunn til å tro dette. Syns kanskje han var litt mer blågrå enn han pleier å være men sånt er ofte vanskelig og se og varierer med lys og går litt opp og ned gjennom dagen. Men jeg sjekket metningen hans og den var helt perfekt, rundt 78-79.

Dagen gikk og han var helt fin, spiste som vanlig litt lite men likevel regelmessig så det var greit. Så var han plutselig så flink å spise til 18.30 måltidet- spiste hele 85 ml som var rekord disse 2 ukene han hadde vært hjemme...var så fornøyd med han og tenkte at nå kanskje blir det orden i denne spisinga. Det skulle vise seg å være hans siste måltid :-( Siden han hadde brukt å gulpe/kaste opp litt etter de litt store måltidene så satt jeg han i vippestolen så maten kunne synke litt...han sovna der og sov kanskje en halvtime ca.
Når han våkna var han urolig, noe han pleide å være litt etter måltidene, vi trodde han hadde litt vondt i magen og vi hadde akkurat vurdert å skifte morsmelkerstatning til et soyabasert et.

Byssa og bærte litt og gav han smokk osv men han roa seg ikke, tenkte jeg kunne prøve å bade han siden han elsket det og at det varme vannet kanskje kunne roe ned magen hans litt. Med det samme jeg løftet han oppi vannet spydde han- masse! Helt sikkert hele det forrige måltidet kom opp igjen..da var det en time siden han hadde spist ca. Han roa seg etter han hadde spydd og hadde en fin periode hvor han var fornøyd og våken. Men jeg tenkte at han nå burde få i seg noe mat siden det begynte å bli noen timer siden han hadde spist og beholdt maten. Prøvde derfor å gi han litt flaske men han spytta ut og gjorde grimaser.

Da ringte jeg sykehuset og sa at jeg ikke fikk i han mat og han hadde nok litt lite mat i omløp- fikk beskjed om å komme inn en tur bare for å sjekke, det var null dramatikk i forbindelse med dette. Samuel så ut til å ha det fint og jeg sjekket metningen hans som var på 78-79 som vanlig.

Tok han med ut i bilen litt over 9 mens metningsmåleren var på. Han begynte å grine i bilen og da begynte metningsmåleren å pipe..det gjør det forsåvidt ofte når han griner men jeg gassa på og kjørte i 120 hele veien til sykehuset. Tok vel ca 4-5 min siden jeg parkerte ved akutten. Så han grein vel i maks 4 minutt. Jeg bar han i bilstolen inn på akuttmottaket og ventet noen minutter på de som skulle undersøke han. Tok han da ut av bilstolen og holdt han, merket at han var litt slapp og peste litt i pusten. Ikke noe veldig urovekkende siden han blir fort sliten og dessuten ikke hadde spist på noen timer...men jeg syns jo det var litt ekkelt og håpte han skule kvikne til igjen.

Så kom overlegen som kjente han og noen sykepleiere og han fikk noe oksygen og ble tatt med inn på et akutt-rom. Oksygenmetningen begynte nå å svinge fra 60-90 hele tiden...syns dette var spesielt, ikke opplevd det før.

De prøvde å sette en veneflon og måtte stikke han 3-4 ganger før de fikk en inn...dette for å gi han intravenøs væske, han skreik endel siden de stakk han og jeg måtte flytte meg siden de var mange som jobbet med han. Fikk ikke inntrykk av at det var noe særlig dramatikk enda. Syns det var kjipt å høre på at han grein og ville gjerne gi han smokken men det var visst ikke så lurt siden han strevde litt med pusten.

Han fikk på seg cpap-maske og fikk sukkerdråper når han ble stukket. Når de endelig fikk en veneflon på plass reagerte han positivt på væske, men bare for en kort periode. De måtte intubere han (legge han på respirator) og det var snakk om at han skulle sendes til Rikshospitalet. Jeg merket at spenningen økte og det ble flere og flere sykepleiere rundt han. En periode var det ingen på den ene siden av sengen så jeg gikk bort og holdt han i hånden og prøvde å godsnakke litt med han og strøyk han litt over kinnet...vet ikke om han fikk det med seg for der og da skrek han ganske mye og man kunne se på øynene som flakket at han var redd stakkar. Så mange mennesker og mange sprøytestikk og cpap og alt dette samtidig som han sleit med pusten sin og sikkert var både sliten og sulten. Hadde så vondt av han...men jeg tenkte fortsatt at det ville gå bra og at jeg da kunne trøste han  etterpå og at alt sikkert ble glemt ganske så fort...

Ble så fortalt at jeg burde få mannen min over hit så ringte han og han fikk mora si til å komme å sitte barnevakt og heiv seg i bilen.

Så ble det folksomt igjen og jeg måtte flytte meg...plutselig ble stemningen litt endret og det var da overlegen kom bort til meg og sa at barnet mitt var alvorlig sykt nå men at de gjorde det de kunne. Jeg skjønte ikke helt og spurte om hun mente at han kunne dø....og da svarte hun bare: Ja, det kan han. Nå hadde lillegutt besvimt og reagerte ikke lenger på stikkene og alt som skjedde...

Da knakk jeg sammen og begynte å grine og ringte mamma..klarte nesten ikke snakke...

Litt etterpå kom Ole og rett etter han kom sluttet Samy å puste. Vi kom inn på rommet igjen og da var det full gjenoppliving. De klarte å gjenopplive han men det var fortsatt dramatisk.

Vi ble plassert på et pårørende-rom og fikk høre av overlegen at han ville bli flydd med helikopter til Rikshospitalet og at de nå prøvde å stabilisere han. Så gikk hun inn igjen på akuttrommet og så bare noen minutter senere kom hun løpende...det gikk ikke bra, vi måtte komme.

Og der lå den lille elsklingen vår og ble forsøkt gjenopplivet enda en gang. Han fikk adrenalin og elektrisk sjokk også...men ingenting hjalp. Etter 20 min stoppet de, han var død.

Vi hadde opplevd alle foreldres mareritt- vår lille nydelige baby lå livløs på senga og var erklært død. Jeg kunne ikke tro at det var sant, prøvde å våkne fra dette grusomme marerittet. De gav han til meg med ei stor dyne rundt seg og vi fikk han med inn på et rom. Vi bare grein og grein...det var helt uvirkelig...han som var så fin og tilsynelatende frisk for få timer siden lå nå død i armene mine.

Etterhvert ble han kald, særlig i ansiktet, kroppen var fortsatt deilig og varm siden vi hadde dyna rundt han.

Vi satt sånn i 3 timer før vi la han i ei vogge som sto der og dro hjem. Han var uansett død og vi ville ikke ha han med hjem siden vi heller ville ha minnene om han som levende i senga si hjemme...vet ikke om jeg angrer på det eller ikke...det hadde vel neppe forandret noe uansett.

Nå er alt tomt her hjemme. Vi har heldigvis storebror men vi mangler lillebror og det tomrommet vil alltid være der...

18 kommentarer:

  1. Tårene siler her jeg sitter og har lest innlegget ditt. For et mareritt, skulle ønske det gikk an å våkne fra det og at alt var som før dette skjedde. Veldig trist at Samuel sitt hjerte var så mye svakere enn man fikk inntrykk av. Men han har det nok godt der han er nå og ingen vondter, selvom det ikke hjelper dere til å få han tilbake.

    SvarSlett
  2. Dette var virkelig tøft å lese,Sally<3 Tårene triller.. Det skjærer meg i hjertet og jeg er så lei meg. Tenker masse på dere. Stor klem fra Marianne.

    SvarSlett
  3. Det er så utrolig sterkt å lese dette.. blir liksom så virkelig selv om du har fortalt om det før. Klem jenny

    SvarSlett
  4. Så uendelig trist... Lille gutten skulle jo ha blitt stor!

    Kan ikke gjøre annet enn å sende varme tanker til dere, får vondt i hjertet av å tenke på sorgen deres.

    Stor klem

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Utrolig trist å lese :( kan ikke forestille meg smerten dere sitter igjen med :/ håper alt går bra ellers!

    SvarSlett
  7. Tårene sprenger på når jeg leser innlegget ditt, jeg sitter her med en stor klump i halsen. Det er så ufattelig trist og urettferdig. Hvorfor velger gud alltid de vakreste? han hadde vel større og bedre planer for denne lille engelen din.

    Ord blir så tomme, jeg gråter for dere og håper med tiden at ting vil gå seg til, ikke at dere skal glemme, men at det skal bli lettere å leve med, at hverdagen blir enklere. selv om det virker mørkt og tungt, så sitter det en prins på den vakreste stjerne og ser ned på mamman og pappan sin, han har nok et ønske om at dere skal være lykkelige og ta vare på hverandre og de fine minnene dere fikk.

    En klem til deg :)

    SvarSlett
  8. Tungt å lese...

    Sender dere mange varme tanker og en god klem!

    SvarSlett
  9. Har absolutt ingen ord... :'( En slik historie setter virkelig ting i perspektiv. Jeg skammer meg noe helt enormt over at jeg har klagd over minstemann i huset som holder leven om natten.

    Gode tanker og store klemmer fra en mamma.

    SvarSlett
  10. Tårene triller mens jeg leser dette...
    Hvorfor i all verden skulle nydelige lille Samuel bli tatt fra dere! Livet er urettferdig :(
    Ting blir satt i perspektiv når noe slikt skjer...


    Jeg håper dere nå får sørge som du ikke hadde tid til tidligere som du har skrevet... En tung prosess, så jeg håper du og din kjære får all hjelp å støtte dere måtte trenge.

    Tenker mye på dere i denne tungen tiden.

    Varme klemmer sendes fra Lise i Tønsberg!

    Vakre lille Samuel, hvil i fred <3

    SvarSlett
  11. helt uvirkelig det som har skjedd..finnes ikke ord når man har mistet det kjæreste man eier. tenker så utrolig masse på dere.! i dag har jeg tent et lys for lille samuel. ser for meg at han leker med min lille englegutt i himmelen.<3
    ting er nå tungt og trist men det kommer en dag vi møter våres små skatter igjen. <3

    du skal bestige mange fjell. det er vanskelig, og du kommer til å falle ned mange ganger. dere vil alltid ha et barn for lite. et hull i hjertet som aldrig vil forsvinne <'3

    det er utrolig vanskelig for dere nå. og dere har en vondt tid å gå igjennom. det er som du har en trekant i hjertet som stanger og stanger. det gjør vondt. men etterhvert vil trekanten slipes. til det tilslutt er en sirkel. den vil alltid være der. og i den sirkelen forblir lille samuel i hjertet ditt. en sirkel fullt av minner.gode minner fra den tiden han var her hos dere. han vil aldrig bli glemt.

    hvil i fred lille samuel!. <3

    SvarSlett
  12. varme tanker går til dere <3 dette var utrolig trist:(

    SvarSlett
  13. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde evnen til å gi noen trøstende ord. Dette er sterk kost selv for meg som ikke kjenner dere. Jeg håper dere finner styrke i at dere fikk kjenne vakreste lille Samuel. Vi tenner et lys for dere alle i kveld <3

    SvarSlett
  14. Finner egentlig ikke ord. Det er så vondt å miste, og særlig når det er barn. Det er et eller annet unaturlig med det at de små skal gå bort før en selv...

    SvarSlett
  15. I am so sorry.... THe pain must be unreal. My nephew has hypoplastic right heart as well...he has his Glenn on Wednesday. His oxygen keep dropping so they are doing it sooner. I was looking for hope, and I found your blog. It hurt me to read this and I cannot image your pain.... May God make it easy. May you be reunited with your little boy in Heaven. God bless you. God does not ignore the tears of a mother. WIth love and prayers. Anum from USA

    SvarSlett
  16. Jeg har ikke ord, ord blir fattige rett og slett..
    Det er lenge siden jeg har brukt så lang tid på å lese et innlegg, men tårene har vært i veien..
    Sender dere mange klemmer <3

    SvarSlett
  17. Jeg blir litt satt ut her. Føler så utrolig med dere. Dere har opplevd det som jeg frykter hver dag. Har selv en datter med hypoplastisk venstre ventrikkel, og vi venter på den siste operasjonen. Sender gode tanker til dere og håper at dere vil få en lettere hverdag etterhvert. Klem

    SvarSlett
  18. Ord blir fattige... Mistet selv prinsen vår i nov, grunna hjertefeil.. Syns du skriver veldig fint og kjenner meg igjen i masse du skriver... Skal tilbake på riksen i neste veke for samtale...
    Tenner lys for våre hjertebarn <3

    SvarSlett