mandag 12. desember 2011

Feber i hus, og da er det ikke plass til lillebror

Endelig ser det ut til å gå bedre med lillegutt. Han ble satt på vanndrivende på lørdag og de har merket rask bedring på han. Han har gått opp igjen i metning og han virker mer våken og klarer enklere å spise fulle måltider. De forskjellige blodprøvene viser også en bedring i forhold til hjertesvikten.

Så da er det bare å krysse fingrene for at det holder seg bra, men siden vi har vært med på noen nedturer før er det bare å innstille seg på at det kan bli verre igjen...men selvfølgelig er det også viktig å glede seg over det når ting er bra...men kjenner jeg ikke klarer glede meg så veldig før jeg har lillegutt hjemme i hus igjen.

Han kunne egentlig kommet hjem på søndag morgen men siden storebror plutselig fikk feber lørdag kveld så gikk det også i vasken. Og idag, mandag hadde storebror fortsatt litt feber om morgenen og da ville ikke legene sende lillebror hjem. Forståelig såklart men det er jo noe nytt hver eneste dag så jeg merker jeg er utrolig frustrert og begynner å få en litt mer negativ tankegang...at ting går galt uansett liksom. For hele uka har det vært noe nytt. Fra tirsdag uka som var var planen at lillegutt skulle kjøres hjem i taxi hver morgen kl 08. Nå er det mandag kveld og lillebror har aldri blitt kjørt hjem om morgenen...ikke en eneste gang har det klaffet. Han har vært hjemme kun 3 ganger, og ikke en eneste hel dag enda. (tirs: fra 14-22.30, tors: fra 17-22.30 og fre fra ca 12-22.30)

Først var det det at han hadde blitt gitt dobbel dose RS-vaksine natt til onsdag og deretter dobbel dose blodfortynnende som var årsaken til at de ikke ville sende han hjem onsdag likevel.

Torsdag var han blitt litt dårligere så de ville ha han inne til observasjon ei stund men fikk han med hjem kl 5 på ettermiddagen...så da ble det jo noen timer. Fredag var det legevisitt så fikk henta han ca 12. Lørdag var han blitt så dårlig at de ville ha han inne og prøve vanndrivende på han og vi måtte vente til sånn ca 5-6 tida for å hente han hjem, men siden jeg skulle på julebord og vi ikke fikk tak i barnevakt som kunne passe den halvtimen det tar å levere lillegutt tilbake til sykehuset så droppa vi å ta han med hjem den kvelden, hadde jo knapt rukket å holdt han for min del og bare baks med den kjøringa.

Og så blir altså storebror febersyk lørdag kveld...og isted når jeg la han var han fortsatt litt pjask...så vi får se imorgen tidlig hvordan det står til og om han har feber.

Fikk uansett vite idag at selv om storebror er frisk imorra uten feber så vil de ikke sende lillebror hjem pga smittefare. De vil vente til storebror har vært feberfri i 1 døgn...så blir ikke imorgen heller :-(

Så det positive er at det ser ut til å gå bedre med mini nå, men for min del bør det være flere positive nyheter på rad nå før jeg klarer å glede meg over ting...er så lei av skuffelser gang på gang på gang. Og VET at det er lurt å ta en dag av gangen og kanskje ikke håpe så mye, men det er lettere sagt enn gjort. Føler vi har veldig mye uflaks for tida...

Og for dere som vurderer å få et barn med alvorlig hjertefeil..prøv å unngå termin på vinteren...det er IKKE lurt, for nå er det RS-sesong og da er det ikke en god ide å være en hjerteoperert nyfødt baby...bare et tips.
Pga RS så må vi være veldig forsiktige og unngå alt av smitte, dvs unngå flyplasser, busser og andre kollektive transportmidler, unngå shoppingsentre, helsestasjoner, barnehager osv osv, egentlig unngå alle steder med mange mennesker, virus kan visst spre seg i ventilasjonssytemer også så selv om jeg går rundt på et senter og ingen er å tar på verken vogna eller ungen så kan han bli smitta. Og i tillegg være nøye på at folk som er forkjøla holder seg langt unna og vi ikke går på besøk til folk som er forkjøla.

Er veldig negativ nå merker jeg...så vi får bare håpe det blir noen fine dager fremover snart så jeg kan finne tilbake til positive, optimistiske meg :-)

5 kommentarer:

  1. Stor klem til deg Sally! Nå håper jeg det er slutt på nedturer og skuffelser for dere så dere kan få kose dere med Samuel hjemme. Skjønner veldig godt frustrasjonen din, det har jo blitt sykt mange nedturer i det siste:-( Synes jammenmeg du har lov til å syte litt jeg! Håper Storebror er feberfri nå så dere snart kan få lillegutt hjem hele dager slik planen er.

    Superdupert at det går så bra med Samy da!!! Det MÅ jo bare fortsette å gå bedre å bedre nå! Hvis dere trenger noen i hus en annen gang for å få levert minsten må du bare spørre meg!

    SvarSlett
  2. Han var litt varm nå ikveld igjen så spørs det, men kan jo ikke vare så mange dager håper jeg.
    Ja det er kjempebra at den vanndrivende funker på Samy, er jo absolutt en kjempebra ting det :-)

    Og ang lørdagskvelden så var det ikke sååå farlig siden det uansett ble så seint og så visste jeg jo at dere hadde folk og sånn så ville ikke spør da, sparer det til en dag vi virkelig trenger det..og en slik dag vil nok helt sikkert komme :-) Åhh gleder meg sånn til du også skal ut i perm...ikke så altfor lenge til nå :-)

    SvarSlett
  3. Ja, det er bare å spørre, er jo ikke noe stress å labbe bort i gata for å bytte stue en liten stund:)

    Hihi, ja nærmer seg permisjonstid med stormskritt nå. Etter i dag er det 8 arbeidsdager igjen før juleferie og så er det snaue 4 uker å jobbe før permisjonen starter:-))

    Så må Sakarias ha riktig god bedring og bli helt frisk i løpet av dagen.

    Klem til deg

    SvarSlett
  4. hei- så link til bloggen din på ffhb sine side. når jeg satt å leste var det så jeg kjente meg skikkelig igjen. håper storebror er feberfri og i farta slik at dere har lillebror heime igjen.
    det er tungt å svelge nedturene men heldigvis er de fort glemt når ting går bedre. det er vanskelig å gå en jul i møte når ting er ustabilt og usikkert men jeg håper dere får en fin feiring uten uforutsette hendelser. masse lykke til

    SvarSlett
  5. Så kjedelig at det har vært nedturer i det siste, Sally, er lov å være litt negativ da! Helt sikkert bedre å få det ut og være skuffa med en gang, i stedet for å gå og bygge opp frustrasjon. Skjønner godt at du er utålmodig etter å få gutten deres hjem! Det er veldig mye dere må forholde dere til, og man skal være takknemlig for friske barn. Men det går jo tydeligvis rett vei, så krysser fingrene for at denne uka blir bedre enn den forrige og at dere snart kan kose dere hjemme!
    Klem fra Toril

    SvarSlett